Niezwykłe krzaczki

Na facebookowej stronie Shogi Poland rozpisywałem się swego czasu na temat stylów w jakich można znaleźć napisane znaki na figurach. Tutaj znajdziecie podsumowanie siedmiu (czyli na razie wszystkich) z nich, jakie znalazły się w serii „Styl na dziś”. Nie są to może informacje jakich można by szukać w encyklopedii, ale raczej swoiste ciekawostki.
Wszystkie zamieszczone (za pozwoleniem autora) zdjęcia pochodzę ze strony http://8ya.net/suiki/ prowadzonej przez Masato Masuyama, mistrza w tworzeniu figur do shogi.

 

Kinki 錦旗
Kinki 錦旗<きんき>

Kinki 錦旗<きんき>
錦旗で始まり錦旗で終わる
Zaczyna się od kinki i na kinki kończy.
Pierwszy styl prezentowany to jeden z najpopularniejszych, kinki.
Zamawiając figury z Japonii jest duża szansa, że dostaniesz właśnie ten (lub minase, często są do wyboru). Najbardziej reprezentatywną cechą jest szeroka podstawa gońca (行). Wygląda po prostu na trochę rozciągniętą. Tak samo trzon u króla jest trochę grubszy niż w innych stylach.
Ale jakie są figury każdy widzi, proponuję więc po prostu przyglądać im się dokładnie.

 

Minase 水無瀬
Minase 水無瀬<みなせ>

Minase 水無瀬<みなせ>
Po kinki chciałbym pokazać styl, który po raz pierwszy pojawił się już koło szesnastego wieku i, co nie powinno nas dziwić, został stworzony właśnie przez rodzinę Minase, która słynęła w tamtym czasie ze swoich osiągnięć na polu kaligrafii (a przynajmniej tak czytałem). Minase może się wydawać podobne, jeśli spojrzymy tylko na króle w obu stylach. To co ich łączy, to potężny trzon, który zarówno w kinki, jak i minase, jest obecny. Ale koniec końców, minase jest inne. Jest ogólnie odrobinę cieńszy, ponadto kreski często są spiczasto zakończone, kiedy w kinki bywają lekko zaokrąglane. Jest to popularny styl, z powodu jego przejrzystości i nie inwazyjnego wyglądu. Można patrzeć się na planszę z takimi figurami i być w stanie, mimo zmęczenia, bez problemu orientować się w sytuacji. Ale to pozostawiam do oceny własnej każdego.

 

Muken 無劍
Muken 無劍<むけん>

Muken 無劍<むけん>
Jak możecie zobaczyć, muken różni się od pokazanych wcześniej stylów kinki czy minase. Oba wcześniej pokazane style, należą do tak zwanych „stylów podstawowych” (楷書). Muken natomiast, należy do typu stylu „kancelaryjnego”(隷書). Ten typ pisania powstał w starożytnych Chinach, skąd, jak wiele innych rzeczy, dotarł do Japonii. Można go zobaczyć na wielu starych książkach (sam miałem okazje widzieć kilka w bibliotece japonistyki Uniwersytetu Warszawskiego). Mam tu na myśli typ kancelaryjny pisma, nie natomiast konkretnie muken, który nie jestem pewien kiedy powstał. Jego popularność natomiast przypada na mniej więcej okres Meiji (XIX i XX wiek) w Japonii.
Polecam zwrócić szczególną uwagę na te figury, zwłaszcza na promowane, które tak bardzo różnią się od zwyczajnych, na co dzień używanych figur. Proponuję skupić się na tokinie, które jest wręcz unikatowy dla tego stylu.

 

Ryouko 菱湖
Ryouko 菱湖 <りょうこ>

Ryouko 菱湖 <りょうこ> zwane również makinoryouko 巻菱湖 <まきのりょうこ>
Typ: styl podstawowy (楷書 kaisho)
Luźne przemyślenia: Jeden z moich ulubionych. Ilość kresek, ich cienki sposób kreślenia nadaje temu stylowi wyjątkowej lekkości i elegancji. Każda kreseczka jest wyraźnie oddzielona od innych, z ostrym zakończeniem, nadaje stylowi dynamizmu. Ponieważ zdjęcia pochodzą ze strony mistrza w robieniu figur, wykorzystajmy okazję, żeby przyjrzeć się prawdziwym dziełom sztuki.

 

Sakatagonomi 阪田好
Sakatagonomi 阪田好<さ かたごのみ>

Sakatagonomi 阪田好<さ かたごのみ>
Typ: styl pieczęciowy (篆書 tensho)
Luźne przemyślenia: Kolejny specyficzny styl. Typ do którego należy jest charakterystyczny dla pieczątek i pieczęci. Jego najbardziej interesującym aspektem jest promowana strona każdej figury. Jak pewnie widzicie, znaki są… puste. Jedynie kształt jest zarysowany, a sam znak nie jest wypełniony. Ciekawe, prawda?

 

Genbekiyoyasu 源兵衛清安
Genbekiyoyasu 源兵衛清安<げんべえきよやす>

Genbekiyoyasu 源兵衛清安<げんべえきよやす>
Typ: styl podstawowy (楷書 kaisho) ? łączony (行書 gyōsho) ?
Luźne przemyślenia: Bardzo popularny styl, prosty i przejrzysty. Cechą charakterystyczną jest stosunkowo mały górny znak w lancy co w połączeniu z szeroką podstawą powoduje, że cały wzór wygląda bardzo stabilnie.

 

Moriuchi meijin sho 森内名人書
Moriuchi meijin sho 森内名人書<もりうちめいじんしょ>

Moriuchi meijin sho 森内名人書<もりうちめいじんしょ>
Typ: ?
Luźne przemyślenia:
Po przerwie i przedstawieniu kilku standardowych stylów, uznałem, że mogę sobie pozwolić, na przedstawienie stylu rzadkiego, bo występującego prawdopodobnie jedynie ma dwóch zestawach stworzonych przez mistrza Masayamę (wszystkie zdjęcia prezentowane tutaj, zresztą za jego pozwoleniem, to jego prace). Styl bazuje na piśmie, jak łatwo się domyślić, 18. Wiecznego Meijina, Moriuchi’ego. Nie jest to jedyny taki przypadek, kiedy styl bazuje na piśmie profesjonalisty, ale do tego wrócę w późniejszych częściach serii. A ponieważ, parafrazując, „jakie są figury każdy widzi”, to zapraszam do obejrzenia.

Więcej w swoim czasie.
Ponczek

Ponczek
Ponczek

Latest posts by Ponczek (see all)