Szybki atak ibisha na shikenbisha vol. 1

Ze strony: http://www.shogi.net/ISC/Kifu/Aono/Aonotop2.htm

Diagramy utworzone dzięki: http://wormz.free.fr/kifugen

Sposób na uporanie się graczy ibisha z niechęcią do gry przeciwko wieży ruchomej.

Problem 1: ruch sente

Przeanalizujemy szybki atak na wieżę ruchomą na czwartym polu, wariant S-4f. Który ruch jest najlepszy?

Odpowiedź na problem 1: P-3f G4a – 5b S-6h S-4c S-5g

Grasz P-3f. Ten ruch pionkiem to nie jest strategia z pasywnym pionem, gdyż wtedy pozostał by on na jakiś czas nie używany. Jest to konieczny ruch w szybkich atakach. Po tym srebrny przesuwa się na 5g.

Problem 2: ruch sente

Gote ruszy srebrnym na 4c, diagram przedstawia sytuację po P-2e B-3c. Jak powinieneś zagrać by rozpocząć wczesny atak?

Odpowiedź na problem 2: S-4f

Sente może rozpocząć natychmiast grę środkową ruchami P-3e lub S-3g. Aczkolwiek ruch srebrnym na 4f jest interesującym sposobem na atak. Ten wypad srebrnego to metoda ataku, która działa w przypadku ruchu złotego na 5b, nawet jeśli przeciwnik był by sente.

Problem 3: ruch sente

Przeciwko S-4f, ruch piona na 6d ułatwia atak dla sente. Gdzie jest następny ruch?

Odpowiedź na problem 3: P-3e

Sente atakuje głowę gońca poprzez P-3e. Atak z użyciem S-4f różni się od ataku ze S-2f: kluczową różnicą jest to, że srebrny nie staje się bierną ( bądź straconą) bierką.

Problem 4: ruch sente

Przeciwko P-3e, bicie Px3e a następnie wrzutka P*3d nie stanowią dobrej obrony.

Odpowiedź na problem 4 : P-2d Px3e Px2c+

Sente przełamuje drugą kolumnę P-2d pozostawiając srebrnego. Gote gra Px3e ponieważ po Px2d sente gra Sx2d, jednakże sente po przełamaniu drugiej kolumny Px2c+ jest w lepszej sytuacji. Następnie może zagrać P-1f w odpowiedzi na B-1e.

Problem 5: ruch sente

Atak srebrnym na czele swoich pionów jest zazwyczaj podatny na pchnięcia pionów jak np. P-4e. Lecz w tym przypadku nie ma się o co martwić.

Odpowiedź na problem 5: Bx3c+ Nx3c S-5e

Wymiana gońców oraz ruch srebrnym na 5e są najlepszą kontynuacją. Nawet jeśli gote zbije piona na 3e, sente może atakować P-2d co da mu dobrą kontynuację.

Problem 6: ruch sente

Zatem, wiemy że Px3e oraz P-4e są złe dla gote, więc pozostaje nam tylko R-3b. Jak sente powinien zaatakować?

Odpowiedź do problemu 6: Px3d Sx3d R-3h

Po biciu Px3d, sente atakuje srebrnego wieżą. Wygląda na to, że gote może bić piona 2e, lecz jeśli to zrobi sente jest w stanie w ładnym stylu rozwinąć swoją pozycję poprzez: R-3e P-2d N-3g.

Problem 7: ruch sente

Gote gra spokojne B-2b, jednakże sente ma silny atak, jaki?

Odpowiedź do problemu 7: S-4e

Ruch srebrnym na głowę piona to silny i najlepszy ruch. Jeśli gote bije Px4e, sente może rozwinąć się w dobrym kształcie dzięki Bx2b+ Rx2d Rx3d P*3c R-3f z zamiarem zagrania B*6f, które da mu lepszą pozycję.

Problem 8: ruch sente

Jeśli gote wycofa srebrnego na 4c, to czy sente nadal jest w stanie zaatakować?

Odpowiedź do problemu 8: S-3f P*3d P*3e

Wymiana wież jest złym pomysłem ponieważ zaraz po tym gote wrzuci wieże w pole 2h. S-3f daje dobry kształt. Ruch srebrnego z 4f do 3f w jednym ruchu jest bardzo ważny, gdyż daje zysk w tempie gry.

Problem 9: ruch gote

Przeciwko P-4e bicie srebrnego wieżą tylko dlatego, że jest nie chroniony jest złym pomysłem. Co gote powinien zrobić?

Odpowiedź do problemu 9: Bx8h+ Kx8h Rx3d

Jeśli gote byłby na tyle miły i zbił srebrnego Px4f, to sente zdobywa przewagę po S*4d. Jednakże gote może wymienić się gońcami szachując króla Bx8h+, a następnie zgarnia wieżę Rx3d. Sente ma zbyt dużą stratę by wygrać grę.

Problem 10: ruch sente

Zatem jak powinien zareagować sente?

Odpowiedź do problemu 10: Bx3c+ Rx3c S-5e

Sente rozwija swoją pozycję poprzez wymianę gońców i ruch S-5e.

Problem 11: ruch sente

W odpowiedzi na S-5e gote zagrał naturalny ruch S-4c. Jak sente powinien zaatakować?

Odpowiedź do problemu 11: Rx3c+ Nx3c P+3d

Tym razem sente wymienia się wieżami, po czym rozpoczyna silny atak. Teraz inaczej niż wcześniej jest miejsce na wrzutkę wieży po P+3d.

Problem 12: ruch sente

Gote bije piona Sx3d. Jak powinien zaatakować sente?

Odpowiedź do problemu 12: R+3a G-4b Rx1a+

Wrzutka wieży na 3a tworząca widełki na lance i skoczka jest silnym atakiem. Jeśli gote broni skoczka G-4b, sente bije lance Rx1a+. L+6c następnie wygląda na dobry ruch dlatego sente jest w lepszej sytuacji niż gote.

Problem 13:ruch sente

Jeśli w odpowiedzi na R+3a gote również wrzuci wieżę R+2h i odpowie na Rx3c+ ruchem S-4c, to jak powinien zagrać sente?

Odpowiedź do problemu 13: N-3g

Uruchomienie skoczka N-3g wygląda bardzo prosto i jest ruchem którego nie zagrałbyś chętnie. Ale jeśli gote następnie zagra R-2i+ to po +R-3a +Rx1i sente cofa swojego srebrnego do 5i, po czym może celować w atak N+3e lub Nx4e. Sente jest w lepszej sytuacji.

Problem 14: ruch sente

Dla gote zagranie P-5d ma większą zdolność odparcia ataku przeciwnika niż P-6d. Jak sente powinien na to zareagować?

Odpowiedź do problemu 14: G6i-6h

W takim przypadku należy poczekać na odpowiedź przeciwnika grając G6i-6h. Powodem tego jest to, że łatwiej jest zaatakować gdy gote ruszy piona na 6d.

Problem 15: ruch gote

Jeśli jednak sente nie zagra G6i-6h lecz zaatakuje R-3h, jaki kontratak ma gote?

Odpowiedź do problemu 15: P-4e Bx3c+ Rx3c

Ponownie gote kontratakuje ruchem P-4e. W tej sytuacji fakt wymiany gońców nie jest tak istotny gdyż sente nie jest w stanie rozwinąć swojego srebrnego na 5e jak to było wcześniej. Dlatego wycofa srebrnego na 5g, po czym gote zagra S-4c doprowadzając do wymiany wież. Ta sytuacja doprowadza nas do następnego problemu.

Problem 16: ruch gote

Jeśli we wcześniej wspomnianej sekwencji sente zagra P+3d a następnie R*3a, gote ma dobrą obronę, jaką?

Odpowiedź do problemu 16: S-4c Rx3c+ B+4d

Gote ma w zanadrzu wrzutkę B+4d, lecz należy wiedzieć, że S-4c jest po prostu najlepszym ruchem. Jeśli sente zagra Rx1a+, gote ma R+2h. Gote jest w lepszej sytuacji.

Problem 17: ruch gote

Sente zamiast S4f-5g ma również możliwość zagrania wrzutki B*6f. Aczkolwiek i ten atak może być zręcznie odparty.

Odpowiedź do problemu 17: Px4f Bx3c+ Nx3c

Jeśli gote chcę grać spokojną grę to ma ruch P*3e, lecz ma bardziej efektywną alternatywę dzięki biciu srebrnego Px4f. Sente zgarnie wieżę Bx3c+ czego rezultatem jest wymiana gońca za wieżę.

Problem 18: ruch gote

Sente bije srebrnego wyrównując balans w materiale. Jednakże tworzy to złe aji. Jak je może wykorzystać gote?

Odpowiedź do problemu 18: G-4c R-3f B+4d

Gote przejmuje inicjatywę ruchem G-4c, po czym wrzuca gońca na 4d tworząc dobre aji. Sente oczywiście obroni się S+6f, ale po B+2g R-3g B-4e+ wygląda na to, że gote ma przewagę.

Problem 19: ruch sente

Biorąc pod uwagę nawet to, że gote może wykorzystać spokojny ruch G6i-6h poprzez Px3e Sx3e P-4e, sente jest bezpieczny.

Odpowiedź do problemu 19: Bx3c+ Rx3c P+3d

Ponownie sente wymienia się gońcami i po Rx3c wrzuca piona na 3d, grożąc zbiciem wieży, który to jest najlepszym ruchem w tej sytuacji.

Problem 20: ruch gote

Dla sente nie zagranie P+3d a obrona srebrnego poprzez P+3f jest złym pomysłem w tej sytuacji, dlaczego?

Odpowiedź do problemu 20: B+6d S-3g Rx3e Px3e P+3f

Wrzutka B*6d grożąca biciem wieży jest na prawdę silnym ruchem. Jeśli sente zagra B+3g gote odpowie B-5c celując w Rx3e.Po S-3g, gote poświęca wieżę Rx3e i wywiera nacisk na przeciwnika wrzutką P+3f.

Problem 21: ruch sente

Przeciwko P+3d gote bije piona Sx3d. Nie można pozwolić by gote zagrał sabaki ( sabaki oznacza wymianę bierek w celu wrzucenia ich w dogodne miejsce).

Odpowiedź do problemu 21: S-4d R-3b P-2d

Jeśli sente zbije Sx3d, gote gra Rx3d przez co ma sabaki. Lecz dzięki uniknięciu wymiany srebrnych S-4d, po R-3b sente może zaatakować P-2d. Lub jeśli gote wycofa wieżę na 3a, sente gra B+2b.

Problem 22: ruch sente

W odpowiedzi na P-2d, gote zagrał R-4b B+6f B+2b. Spróbuj utrzymać swój atak.

Odpowiedź do problemu 22: Px2c+ Bx4d +P-3b

Pozwalając na Px2c+to po Bx4d najlepszym ruchem jest +P-3d. Następnie jeśli gote bije Bx6f, sente może wygrać dzięki +Px4b, oraz jeśli R-4c sente jest w lepszej sytuacji po Bx4d Rx4d Rx2a+.

Problem 23: ruch sente

Jest to pozycja po G6i-6h oraz P-6d. Mamy dwie opcje do zagrania: wolną i szybką. Spróbuj zagrać szybką.

Odpowiedź do problemu 23: Px3d Sx3d P-2d

Po biciu Px3d najlepszym sposobem ataku jest nie granie R-3h natychmiast, ale wpierw ruch pionem na 2d. Jeśli sente popełni błąd w kolejności gote będzie w stanie zbić piona Bx2d.

Błażej

Błażej

Ratownik medyczny at NZOZ ARS MED
Hejka!
Jestem pasjonatem gry w go, shogi i kultury Japonii. Z chęcią wprowadzę chętne osoby w świat go i shogi.


Błażej