Oczywiście, dobrze jest zbić dużo figur. Ale w większości prawdziwych partii, nie uda nam się zbić figur za darmo i musimy zastanowić się nad wymianami – zabranie figury przeciwnika i oddanie swojej.
Pytanie brzmi, jakie figury lepiej wziąść, a jakie można oddać?
(Podstawowe) Wartości Figur
Pionek = 1 punkt
Lanca = 3 punkty
Skoczek = 4 punkty
Srebrny = 5 punktów
Złoty = 6 punktów
Goniec = 8 punktów
Wieża = 10 punktów
Król = 1000000 punktów (zbity, kończy grę)
Nie ma potrzeby robić skomplikowanych obliczeń matematycznych, ile punktów zdobywasz na wymianach. Możesz po prostu zapamietać relację między figurami:
- wieża jest najcenniejsza (po królu), ale może zostać wymieniona za dwa generały
- goniec może zostać wymieniony za złotego i lekką figurę (skoczeka lub lancę)
- Dwie lekkie figury mogą zostać wymienione za jednego generała
- Trzy pionki za jedną lekką figurę są zwykle akceptowalną wymianą. Mała porada na przyszłość, pionki są ważniejsze niż wyglądają.
Ważność figury jest widoczna w ich fizycznej wielkości! Sprawdź na swoim zestawie do shogi.
Teraz, skoro znamy już wartości figur, spróbujmy rozwiązać problemy z technik specjalnych.
Zawsze sprawdzaj wartości figury, aby zrozumieć czemu technika działa.
Problem 1 – zwiąż duże figury
Odpowiedź: Związanie oznacza sprawienie, że figura nie może się ruszyć. Po ruchu złotym (pola 6g, 6h, 4g, 4h), lanca atakuje wieżę i gońca jednocześnie. Obydwie figury nie mogą uciec, bo zbijesz pozostałą figurę za darmo. Nawet jeśli pozostaną w tej samej pozycji, możesz wymienić lancę (3 punkty) za gońca (8 punktów) z dużym zyskiem.
Problem 2 – potężne widełki skoczkiem
Odpowiedź: Widełki to po prostu jednoczesny atak na dwie lub więcej figur w tym samym czasie. W tym przypadku, skoczek na pole 5f atakuje (bierze w widełki) jednocześnie wieżę i gońca. W następniej turze nie ważne która z figur ucieknie, zbiejesz drugą z zyskiem.
Problem 3 – zrób widełki na dużych figurach, używając złotego
Odpowiedź: Podobnie do poprzedniego problemu, możesz zrobić widełki na wieży i gońcu poprzez ruch złotego na pole 5e.
Problem 4 – najstraszliwsze z widełek, z szachem!
Odpowiedź: Srebrny na 3c tworzy podwójny atak na króla i wieżę. W tej pozycji król musi uciec a ty dostaniesz wieżę!
(mały komentarz) Nauczysz się później, że jest tutaj więcej niż 1 odpowiedź.
Problem 5 – specjalna technika „atak krzyżowy wieżą”
Odpowiedź na diagramie:
W tym przypadku, wieża może wziąść pionek na 2e i stworzyć podwójny atak na skoczka 2a oraz srebrnego 7e. Ta technika zwana jest „atakiem krzyżowym wieżą” i często pojawia się w prawdziwych partiach.
Mogłeś zauważyć małą techniczną korelację:
- związania są zwykle tworzone przez figury dalekosiężne jak wieżę, gońca i lancę;
- widełki są możliwe przez atak figury w różnych kierunkach (wieża, goniec, złoty, srebrny, skoczek).
Dlaczego trzeba pamiętać o wartościach figur? To związanie jest zwykle bezużyteczne:
Nie chcesz zbić srebrnego (5 punktów) swoją wieżą (10 punktów), więc nie masz tutaj nic do zyskania.
Znamy już generalnie zasady jak figury się poruszają oraz jak oddziałują na siebie. Pora zabrać się za dwie najciekawsze zasady w shogi: zrzutki i promocje.