Zrzutki są najoryginalniejszą zasadą shogi. Na początku mogą pomieszać w głowie, ale kiedy sią do nich przyzwyczaić, przynoszą wiele frajdy w rozgrywkach.
Zbite figury zostały położone po prawej strony każdego graczy. Te figury należą teraz do gracza, który je zbił i nazywane są „figurami w ręce”.
W każdej turze gracz ma wybór: ruch figurą na planszy lub zamiast tego, przełożenie figury z podstawki na planszę. Akcja powrotu figury z ręki na planszę nazywa się „zrzutką”. Możesz zrzucić figurę jedynie na wolne pole planszy.
Zrzutki mają też inne ograniczenia opisane w lekcji 8. Ale najpierw zobaczmy interesujące przykłady.
Zrzutki problem 1 – bolesna zrzutka
Odpowiedź: Zrzutka gońca na pole 5e tworzy potężne widełki na wieżę i króla. Po ucieczce króla dostaniesz wieżę za darmo!
Zrzutki problem 2 – pachnie szach-matem?
Odpowiedź: Technika zwana „złoty na głowę”. Zrzutka złotego na 5b. Najprostszy kształt matujący. Bardzo użyteczny w aktualnych partiach.
Zrzutki problem 3 – bardzo efektywna obrona przed szachem
Odpowiedź: Zrzutki oznaczają, że figury pojawiają się jakby znikąd na planszy! Byliśmy w szachu, ale po zrzutce lancy na 3i to król przeciwnika jest pod atakiem! Efektywna obrona.
Zrzutki problem 4 – widełki czy związanie?
Odpowiedź: Związanie nie działa! Po zrzutce wieży pod gońcem np. pole 8e, przeciwnik obroni sie zrzutką pionka na 8c! Prawidłowa odpowiedź to zrzutka na pole 8c i po zrzutce pionka na 8b, zbicie gońca.
Teraz już wiemy, że nie tylko możemy zabrać figury przeciwnika z planszy – figury te dołączają też do naszej drużyny!
A więc, gdzie jest ten smok?