Podczas swojej tury gracz może przesunąć jedną ze swoich figur na planszy. Ale każda figura ma swój ograniczony zestaw ruchów. Zobaczmy jakie ruchy są możliwe.
Król – najważniejsza figura. Zbicie króla kończy grę. Króla może przesunąć się na jedno z sąsiadujących pól. Każdy z graczy ma jednego króla.
Wieża – najsilniejsza figura. Wieża może przesunąć się na wybrane pole z linii poziomej lub pionowej, ale nie może przeskakiwać innych figur. Każdy z graczy ma jedną wieżę.
Goniec – zwykle jest tak silny jak wieża. Goniec może przesuwać się na wybrane pole na przekątnej, ale nie może przeskakiwać innych figur. Każdy z graczy ma jednego gońca.
Złoty Generał – pomocnik króla. Złoty porusza się podobnie do króla, wyłączając pola po skosach do tyłu. Każdy z graczy ma dwa złote generały.
Srebrny Generał – dobry atakujący. Srebrny może przesuwać się podobnie do króla. wyłączając pola po bokach i z tyłu. Każdy z graczy ma dwa srebrne generały.
Skoczek – może przeskakiwać szybko przez planszę. Skoczek porusza się w bardzo dziwny sposób: policz dwa pola do przodu i wybierz pole z lewej lub prawej. Tylko skoczek może przeskakiwać inne figury. Nie może się wycofywać. Każdy z graczy ma dwa skoczki.
Lanca – figura dalekosiężna. Lanca może się przesuwać o wybraną ilość pól, ale tylko do przodu. Nie może przeskakiwać innych figur ani się wycofywać. Każdy z graczy ma dwie lance.
Pionek – najmniejsza figura w shogi, ale najliczniejsza. Pionek może przesuwać się tylko o jedno pole do przodu. Nie może się wycofać. Każdy z graczy ma dziewięć pionków.
Taka jest pozycja początkowa na planszy. Na razie nie musisz jej zapamiętać.
Skoro już znamy naszą drużynę, pora zobaczyć co potrafi!