Lekcja 2 – figury

Podczas swojej tury gracz może przesunąć jedną ze swoich figur na planszy. Ale każda figura ma swój ograniczony zestaw ruchów. Zobaczmy jakie ruchy są możliwe.

 Król – najważniejsza figura. Zbicie króla kończy grę. Króla może przesunąć się na jedno z sąsiadujących pól. Każdy z graczy ma jednego króla.


 Wieża – najsilniejsza figura. Wieża może przesunąć się na wybrane pole z linii poziomej lub pionowej, ale nie może przeskakiwać innych figur. Każdy z graczy ma jedną wieżę.


 Goniec – zwykle jest tak silny jak wieża. Goniec może przesuwać się na wybrane pole na przekątnej, ale nie może przeskakiwać innych figur. Każdy z graczy ma jednego gońca.


 Złoty Generał – pomocnik króla. Złoty porusza się podobnie do króla, wyłączając pola po skosach do tyłu. Każdy z graczy ma dwa złote generały.


 Srebrny Generał – dobry atakujący. Srebrny może przesuwać się podobnie do króla. wyłączając pola po bokach i z tyłu. Każdy z graczy ma dwa srebrne generały.


 Skoczek – może przeskakiwać szybko przez planszę. Skoczek porusza się w bardzo dziwny sposób: policz dwa pola do przodu i wybierz pole z lewej lub prawej. Tylko skoczek może przeskakiwać inne figury. Nie może się wycofywać. Każdy z graczy ma dwa skoczki.


 Lanca – figura dalekosiężna. Lanca może się przesuwać o wybraną ilość pól, ale tylko do przodu. Nie może przeskakiwać innych figur ani się wycofywać. Każdy z graczy ma dwie lance.


 Pionek – najmniejsza figura w shogi, ale najliczniejsza. Pionek może przesuwać się tylko o jedno pole do przodu. Nie może się wycofać. Każdy z graczy ma dziewięć pionków.


Taka jest pozycja początkowa na planszy. Na razie nie musisz jej zapamiętać.

Skoro już znamy naszą drużynę, pora zobaczyć co potrafi!

Następna lekcja